INFORMACIJE ZA
KORISNE POVEZNICE
U sklopu kolegija Kvantitativne metode poslovnog odlučivanja 2, studenti 2. godine diplomskog studija na smjeru Informatički menadžment primijenili su Monte Carlo simulaciju na primjeru po vlastitom izboru, pod mentorstvom doc. dr. sc. Katarina Kostelić.
Studentice Paola Marić, univ. bacc. oec. i Marta Pokorni, univ. bacc. oec. pri odabiru primjera uzele su u obzir aktualna zbivanja koja primoravaju poslovne subjekte na donošenje odluka uz neizvjesnost. Jedno od područja u kojem će donošenje odluka obilježiti neizvjesnost je priprema za nadolazeću turističku sezonu.
U znanosti i tehnici, simulacije predstavljaju postupak kojim se ponašanje nekog objekta ili odvijanje neke pojave istražuje na fizičkom ili računalnome modelu. Provodi se onda kada bi rad na stvarnom objektu bio suviše zahtjevan, preskup, ili neetičan, kada stvarni sustav još ne postoji, kada je ponašanje stvarnoga sustava prebrzo (molekularne pojave) ili presporo (geološke promjene) za promatranje (www.enciklopedija.hr).
U odabranom primjeru, studentice promatraju moguće posljedice odluke o povećanju kapaciteta jednog turističkog naselja. Studentice su opisale problemski slučaj kako je dano u nastavku.
Grupa zaposlenika iz sektora razvoja predložila je izgradnju novih 10 apartmana u turističkom naselju s ciljem povećanja smještajnih kapaciteta i rasta prihoda poduzeća Također, zaposlenici smatraju kako bi time turističko naselje imalo potencijal zauzeti veći udio na tržištu. Radi se o studio apartmanima, tj. apartmanima za dvije osobe. Preliminarne marketinške i financijske analize dale su sljedeće podatke: dnevna cijena najma apartmana 650 kn po jedinici; administrativni trošak 600.000 kn u prvoj godini; oglašavanje 10.000 kn u prvoj godini. U simulacijskom modelu za problem turističkog naselja, prethodne vrijednosti su konstante i nazivaju se parametrima modela. Cijena izravne radne snage, ponuda i potražnja za apartmanima u prvoj godini nisu sa sigurnošću poznati i smatraju se probabilističkim inputima. Temeljem povijesnih podataka, menadžer turističkog naselja pretpostavlja da bi se izravni troškovi rada mogli kretati od 150 do 200 kn po jedinici, troškovi promocije od 200 do 400 kn po jedinici, a potražnja u prvoj godini od 1200 do 3650 jedinica. Daljnja analiza turističkog naselja dovela je do sljedećih distribucija vjerojatnosti za izravni trošak rada: 150 kn uz vjerojatnost 0.05, 160 kn uz vjerojatnost 0.1, 170 kn uz vjerojatnost 0.25, 180 kn uz vjerojatnost 0.25, 190 uz vjerojatnost 0.15 i 200 uz vjerojatnost 0.2. Trošak promocije je uniformno distribuiran od 250 kn do 300 kn. Potražnja u prvoj godini opisana normalnom distribucijom s očekivanom vrijednosti od 2900 i standardnom devijacijom od 500 jedinica. Menadžera zanima analiza potencijalne dobiti od najma dodatnih 10 apartmana u prvoj godini.
Dijagramom je opisan postupak provođenja simulacije:

Korištena je Monte Carlo simulacija, a ovdje je dan primjer simulacije temeljem 10 ponavljanja/ pokušaja (engl. trials):

Kako 10 ponavljanja nije dovoljno za donošenje preporuke poslovne odluke, izvršena je simulacija temeljem 500 ponavljanja. Temeljem simuliranih vrijednosti, izračunati su sljedeći statistički pokazatelji koji mogu služiti kao podloga za donošenje poslovne odluke:

Temeljem provedene analize studentice zaključuju da se pri povećanju kapaciteta za 10 smještajnih jedinica primjećuje mogućnost rasta profita, ali je prisutna i vjerojatnost gubitka.
Uz vjerojatnost gubitaka od 46.8 %, smatramo da se radi o rizičnom ulaganju, pa bi shodno tome preporučile menadžmentu dodatne analize mogućnosti smanjivanja troškova prije ulaska u investiciju ili odgodu investicije do povoljnijeg kretanja potražnje.
Studenti smjera Informatički menadžment specijaliziraju se za poslove kao što su IT menadžer, poslovni analitičar ili projektni menadžer. Kao i pri odabiru primjera i provođenju simulacija, na svojim budućim radnim mjestima studenti će koristiti specifičnu kombinaciju znanja i vještina iz područja analize podataka i upotrebe softverskih alata s ciljem kreiranja kvantitativnih pokazatelja poslovanja i pružanja argumentiranih poslovnih preporuka. Upravo je takvu - sve traženiju - kombinaciju znanja i vještina moguće steći na studiju Informatičkog menadžmenta.