Opcije pristupačnosti Pristupačnost

Utjecaj influencera na generacije mladih

Influenceri su na društvenim mrežama postali iznimno popularni kod mlade populacije. Imaju veliku ulogu u njihovim životima, prije svega jer mladi provode velik dio svog vremena gledajući, lajkajući, prosljeđujući i komentirajući sadržaje influencera. Za mladog korisnika društvenih mreža, influencer je poput prijatelja čije mišljenje i preporuke uvažava.

Obraća im se radi savjeta, informacija, društva i udobnosti. Možemo vidjeti dosta primjera gdje je sadržaj influencera utjecao na ponašanje mlade osobe i to ne samo u svakodnevnim odlukama nego i u temama poput obrazovanja, klimatskih promjena i odabira karijere.

Influenceri su slični svojoj publici. Često se na njih gleda kao na ''djevojku ili dječaka iz susjedstva'' s kojima se vrlo lako identificirati. Njihov utjecaj na mlade može imati pozitivne i negativne učinke. Oni mogu potaknuti mlade osobe da se ponašaju bolje ili zdravije, ali s druge strane mogu ih potaknuti i na loše ponašanje svojim primjerom npr. konzumiranje alkohola i cigareta (opijanje) ili čak kriminalnog ponašanja. Neki influenceri glume kako imaju savršen život i savršena tijela npr. žele da ih se vidi kako uvijek izgledaju odlično, kako su im nedavna putovanja bila izvanredna, pokazuju svoju novu odjeću, što navodi mlade na uspoređivanje te se na koncu zbog toga mogu osjećati nesigurno. To nam govori da influenceri mogu utjecati i na psihološku dobrobit mladih osoba, naime jedna od posljedica spomenutog ponašanja može biti smanjeno samopoštovanje, problemi s mentalnim zdravljem, materijalizam koji je dijelom i potaknut viđenim na društvenih mrežama.

Postoji velik broj istraživanja koji dokazuju kako puno tinejdžerica na Instagramu uspoređuje svoj izgled s drugima na platformi te posljedično osjećaju veliki pritisak da izgledaju ''savršeno''. A to dovodi do estetskih operacija kako bi se dosegnulo to željeno ''savršenstvo'' i uništila autentičnost koju svi mi imamo, a koja nas čini savršenima.

Influenceri mogu potaknuti i motivirati mlade jer ''svatko može biti influencer'' i to može biti ohrabrujuće jer znači da i oni mogu ostvariti svoje snove ili cilj kao influencer kojeg prate i vole (imaju dokaz da to nije nedostižno). Osim toga, postali su popularno zanimanje kod mlade populacije, ali važno je da su mladi svjesni činjenice da to nije samo posao, nego i lifestyle. Dosta mladih smatra kako je posao influencera prilično jednostavan jer to uključuje samo objavljivanje fotografija i videozapisa u kojima se promoviraju proizvodi i usluge nekog trećeg bez znanja koliko zapravo truda i znanja stoji iza tih objava. Mi marketingaši prepoznajemo trud i rad koji influenceri ulažu u svoj posao i nismo jedni od onih – ''tebi je to nekoliko minuta posla''. Gradnja brenda zahtjeva rad bez radnog vremena i konstantno učenje i usavršavanje i nikako nije jednostavan posao kako se možda na prvi tren čini.

Mladima koji su ranjivi, influencer može biti od velike pomoći kada vide osobe koje su poput njih ili su možda bili poput njih, uspiju te im samim time ulijevaju nadu. Možemo reći da su influenceri informacijska podrška mladima i njihovom identitetu. Njihov marketing je u porastu i utječe na kupovno ponašanje mladih osoba. Prije nego se odluče na kupnju određenog željenog proizvoda, mladi će istražiti taj proizvod kod svog omiljenog influencera i tek tada odlučiti hoće li kupiti taj proizvod ili ne. Velik su dio budžeta oglašavanja prema mladoj publici jer tradicionalno oglašavanje nije toliko popularno kod mlade populacije i trgovci to znaju, stoga se okreću influencerima. Ako influencer jede ili pije neki proizvod, to se čini puno autentičnijim nego da se samo vidi reklama o tom proizvodu. Također, slušaju različite perspektive i poglede na svijet od influencera što im može proširiti vidike. Osim negativnih stvari, zaista ima dosta pozitivnih stvari koje toliko puno influencera na društvenim mrežama promovira kao što su tjelovježba, etičke vrijednosti, apeli na mentalno zdravlje i slično.

Utjecaj raznih influencera na svakodnevni život mladih poprilično je velik. Nažalost, iz raznih razloga, ti isti influenceri ponekad ne paze dovoljno na društvenu odgovornost svojih objava. To postaje ili je na neki način već postala nova struka stoga je potrebno obratiti pažnju na sadržaj jer nije uvijek lako prepoznati da je riječ o marketinškoj kampanji s obzirom na uspostavljeno povjerenje, kada influencer promovira proizvod ili uslugu. S velikom moći dolazi i velika odgovornost, stoga bi influenceri trebali biti društveno odgovorni i izbjegavati stvari koje bi mogle loše utjecati na mlade ljude koji tek formiraju svoju ličnost.

Mladi bi također trebali biti svjesni utjecaja influencera na društvenim mrežama i moraju donositi svjesne odluke. Trebali bi odlučiti slijediti prave utjecajne osobe koje su dobar primjer i etički odgovorne. Roditelji i učitelji također imaju odgovornost ''usaditi'' mladima čvrste temelje. Osvijestiti mlade na zamke koje se nalaze na društvenim mrežama (samopromocija, profit, zarada, nije važna osoba, važan je lajk). Kako bi i bez njihove prisutnosti mladi znali što je ispravno, a što pogrešno.

Smatram da je imati neki pozitivan uzor ključno da bismo postali najbolja verzija sebe.  

Bitno je samo da mladi znaju prepoznati tko je dobar i pozitivan uzor i čije savjete i korake je korisno pogledati i poslušati.

Izvor: izrada autora

Autorica: Dora Porubić, 2. godina diplomskog studija Marketinško upravljanje

Popis obavijesti