Dana 5. ožujka 2015. u sklopu kolegija Gospodarstvo Hrvatske, studenti FET-a s treće godine preddiplomskog studija smjerova Ekonomija, Financijski management, Management i poduzetništvo i Turizam posjetili su dva trgovačka društva. Ključni kriterij odabira bila je uspješna implementacije koncepcije društveno odgovornog poslovanja u hrvatsko gospodarstvo. Radilo se o t.d. Ericsson Nikola Tesla d.d. Zagreb te t.d. dm-drogerie markt d.o.o. Hrvatska.
Ericsson Nikola Tesla (ENT) jedno je od najuspješnijih trgovačkih društava u Hrvatskoj. Sastavni je dio globalne korporacije Ericsson od 1995. godine. Studenti FET-a već su treći put imali mogućnost posjete. Upoznati su s povijesti ENT-a, načinom upravljanja, vizijom i misijom te portfeljem usluga koje društvo nudi, i.e komunikacijska rješenja i usluge za telekom operatere, rješenja za različite poslovne korisnike, rješenja za komunalne službe (e.g. inteligentne mreže, napredno mjerenje i očitanje i dr.), napredna rješenja u prometu, doprinos izgradnju sustava e-uprave i e-zdravstva u Hrvatskoj i dr. ENT ima vodeću ulogu u informacijsko-komunikacijskim tehnologijama, aktivno sudjeluje u stvaranju nove, održive ekonomije i pridonosi prosperitetu Hrvatske. Tvrtka zapošljava više od 1600 stručnjaka, od kojih gotovo 90% s visokom stručnom spremom. Prosječna dob zaposlenika je oko 35 godina. U uvjetima visoke nezaposlenosti vrijedno je spomenuti kako tvrtka godišnje zapošljava oko 200 mladih visokoobrazovanih osoba.
Studentima je predstavljeno načelo odgovornosti implementirano u svim segmentima poslovanja i u odnosima prema svim dionicima: dioničarima, zaposlenicima, poslovnim partnerima, dobavljačima, korisnicima proizvoda i usluga, lokalnoj zajednici, državi i okolišu. Društveno odgovorno poslovanje pridonosi izgradnji ugleda, osigurava motiviranost, kreativnost, inovativnost i zadovoljstvo zaposlenika, pridonosi konkurentnosti poslovanja i dugoročno omogućava brži poslovni razvoj. Usmjerenost ka poslovnoj izvrsnosti, konkurentnosti i dugoročnom, odgovornom poslovanju istaknuti su kao temelji uspješnog poslovanja. ENT je opredijeljenost ka održivom poslovanju odredio kroz svoju poslovnu strategiju, putem zasebnog dokumenta Politika održivosti ENT i kroz druge politike, e.g. Kodeks ponašanja za dobavljače, Načela upravljanja u ENT i dr. Potpisnik je Kodeksa etike u poslovanju HGK. Strateška opredijeljenost za društveno odgovorno poslovanje prepoznata je i na nacionalnoj razini te je ENT krajem 2014. godine po četvrti put dobitnik nagrade Indeks društveno odgovornog poslovanja.
Kako bi tvrtka potaknula višu efikasnost rada i poticala zaposlene na inovativan, kreativan i odgovoran rad, uveden je sustav nagrađivanja koji je bitno drugačiji od prakse brojnih drugih poduzetnika u Hrvatskoj. Pored toga, zaposlenici imaju pravo na niz pogodnosti: proširena zdravstvena zaštita, povoljniji stambeni krediti, dotiranje toplog obroka, korištenje mobilnih telefona, fleksibilno radno vrijeme, vrtić za djecu zaposlenika u blizini tvrtke, mogućnosti bavljenja različitim sportskim, umjetničkim, glazbenim i sl. aktivnostima, etc. U ENT smatraju da je uspješan društveni život conditio sine qua non uspješnog obavljanja poslovnih obveza.
Kao primjer uspješno osmišljenog i provedenog projekta studentima je predstavljen sustav e-zdravstva kojim je tvrtka pridonijela modernizaciji zdravstvenog sustava Hrvatske kroz implementaciju suvremenih IKT s ciljem poboljšanja kvalitete javnog zdravstva i većeg zadovoljstva građana sustavom zdravstvene skrbi.
Ericsson Nikola Tesla podržava brojne projekte i inicijative u lokalnoj zajednici, i.e. surađuje s visokoobrazovnim institucijama, podržava brojne društveno korisne projekte i projekte zaštite okoliša. Kao primjer odgovornog ponašanja prema lokalnoj zajednici studentima je predstavljen doprinos ENT normalizaciji života u nedavno poplavljenih područjima putem potpune obnove zdravstvene ambulante u Gunji. Djelatnici tvrtke sudjelovali su svoji radom, donacijama i kreativnim rješenjima. Razvijen je i sustav ranog upozoravanja građana na opasnost od poplava u svrhu pravovremene evakuacije.
ENT već više godina organizira Ljetni kamp koji je namijenjen najboljim studentima završnih godina studija, pretežito elektrotehnike i računarstva, ali i drugih fakulteta. Studenti imaju mogućnost rada na konkretnim IKT projektima i rješenjima, stječu uvid u način i uvjete rada u ENT te im je stečeno iskustvo nerijetko značajan „korak“ ka stjecanju radnog mjesta.
dm-drogerie markt d.o.o. Hrvatska
Studenti su, nakon posjete ENT, posjetili t.d. dm-drogerie markt d.o.o. Hrvatska. Posjeta se odvijala u distributivnom centru u Zagrebu. DM Hrvatska dio je grupe koja je osnovana 1973. godine u Njemačkoj, dok trenutno posluje u 12 zemalja diljem svijeta. Prva filijala u Hrvatskoj osnovana je 1994. godine u Zagrebu. Trenutno, Hrvatska broji 154 filijale u čak 60 gradova, uključujući i pojedine otoke, na što je DM Hrvatska posebice ponosan.
Studenti su upoznati s povijesti dm, modelom upravljanja, temeljnim načelima poslovanja, i.e. čovjek u središtu, dm načela kupaca, dm načela djelatnika i dm načela partnera. Na uspješnost primjene navedenih načela ukazuje i činjenica da je dm izabran za najboljeg poslodavca 2015. godine, već šesti put za redom. Istraživanje je proveo portal Moj posao u kojem je sudjelovalo te godine sudjelovalo 13.484 građana. Agencija Ipsos Plus provela je 2014. godine istraživanje u kojem su kupci imali mogućnost odabira trgovine koja se odgovorno odnosi prema djelatnicima, kupcima, vodi računa o kvaliteti proizvoda i okolišno odgovornom poslovanju. Navedeno istraživanje potvrdilo je prepoznatljivost dm-a kao najbolje tvrtke prepoznate i od strane kupaca.
Studeni su imali priliku upoznati važnost društveno odgovornog poslovanja za dm, kao koncepcije koja prožima sve aspekte poslovanja: poslovnu strategiju, odnose u radnoj okolini, tržišne odnose, odnose prema lokalnoj zajednici i odnose prema okolišu. Strateška opredijeljenost za društveno odgovorno poslovanje prepoznata je i na nacionalnoj razini te je dm krajem 2014. godine po drugi put dobitnik nagrade Indeks društveno odgovornog poslovanja, te godine u kategoriji odgovorne politike i prakse upravljanja okolišem.
Studenti FET-a upoznati su s brojnim aktivnostima koje dm poduzima s ciljem stvaranja poticajnog, kreativnog i motivirajućeg radnog okruženja., e.g. stvaranje klime međusobnog uvažavanja i poštovanja, poticanje na komunikaciju i izricanje prijedloga/primjedbi, edukacija djelatnika (o komunikacijskim vještinama, obilježjima proizvoda, održivom življenju, etc.), zapošljavanje osoba s posebnim potrebama kao ravnopravnim članovima dm-a, zajednički ručak (koji dm dotira), zajedničke proslave, etc. Zanimljiv je i projekt „Više od mene“, koji uključuje jednodnevno godišnje volontiranje djelatnika u instituciji po odabiru. U dm-u je uočenu kako djelatnici, temeljem stečenog iskustva, vrlo često nastavljaju volontiranje i kroz godinu.
Dm nastoji poticati i ekološku proizvodnju u Hrvatskoj, te u svom asortimanu nudi ekološke proizvode od 60 proizvođača iz Hrvatske. Brojni su projekti kojima dm prinosi kvaliteti življenja u lokalnim zajednicama u kojima djeluju. Studentima je predstavljen projekt „Green City Project“ koji proklamira zdrav život, kvalitetnu prehranu i brigu za okoliš. U sklopu projekta nagrađeno je 8 ekoloških projekata, e.g. „Zima toplo srce ima“ – prikupljanje donacija za nezbrinutu djecu, „Zaštiti se...i neka cijeli ovaj svijet još sja u suncu!“ – edukacija za osnovnoškolce o izlaganju suncu, „Osmjeh za 5“ – edukacija o dentalnoj higijeni, „Kad se naše šape slože“ – namijenjen kućnim ljubimcima i dr. Organizirana je i ženska utrka na Bundeku, DM Millenium Jump, projekt recikliranja u koje su bili uključeni osnovnoškolci i dr.
Ovaj osvrt predstavio je tek neke od brojnih projekata i aktivnosti koje ENT i dm čine u cilju dugoročno uspješnog, odgovornog i transparentnog poslovanja. Studenti su dobili mogućnost uvida u poslovanje dviju tvrtki koje su zasigurno u samom vrhu hrvatskog gospodarstva. Treba istaknuti gostoljubivost domaćina, dinamičke i kvalitetne prezentacije i otvorenost za dijalog. Studijska posjeta je potvrdila da je društveno odgovorno poslovanje uistinu moguće, da pridonosi dugoročnoj profitabilnosti i konkurentnosti, zadovoljstvu i kvaliteti života internih i eksternih dionika te očuvanju okoliša.