Opcije pristupačnosti Pristupačnost

Za svoj diplomski rad, studentica Lorena Peter istražila je tko su influenceri, koliko oni utječu na odluke o kupnji, koji su najpopularniji influenceri među pripadnicima generacije Y i još mnogo toga. Upravo zbog aktualnosti teme Katedra za marketing popričala je sa Lorenom o njezinim saznanjima.

Lorena, recite nam nešto o sebi.

Zovem se Lorena Peter, dolazim iz Slavonskog Broda. U Puli sam završila Poslovnu ekonomiju, smjer Marketinško upravljanje na Fakultetu ekonomije i  turizma “Dr. Mijo Mirković”. Povodom  završetka studija napisala sam diplomski rad na temu “Značaj utjecajnih osoba pri donošenju odluka o kupnji kod generacije Y” iz kolegija Upravljanje prodajom pod mentorstvom profesora Erika Ružića. Za potrebe pisanja rada također sam provela  i istoimeno istraživanje na uzorku od 115 ispitanika u dobi od 20 do 40 godina.

Svi o tome pričaju no nismo sigurni da svi zaista i znaju što je to utjecajni marketing (engl. influencer marketing)?

Tako je, utjecajni marketing je danas više no ikada prije zastupljen u našim životima te je ponekad teško razlučiti što on točno podrazumijeva. Ukratko, riječ je o vrsti marketinga u kojem se fokus stavlja na ljude koji imaju utjecaja na određenom tržištu, umjesto fokusiranja na ciljno tržište kao cjelinu.  No, većina ljudi na spomen ovog fenomena vjerojatno pomisli na oglase u kojima utjecajne osobe ili influenceri preko vlastitih profila na društvenim mrežama promoviraju određenu marku, proizvod ili uslugu.

Tko su influenceri odnosno utjecajne osobe?

Utjecajne osobe ili influenceri, koje se smatra „pošastima modernog doba“, u posljednje su vrijeme često zastupljena tema u medijima.  Nekada su slavne osobe bile zadužene za ovakvu vrstu marketinga, no sada su tražene osobe iz našeg bližeg okruženja s kojima se možemo poistovjetiti. Influenceri s potrošačima mogu komunicirati prirodnije i direktnije jer ih potrošači ne gledaju kao poduzeća kojima je cilj ostvariti profit, već kao druge potrošače koji također žele i traže kvalitetne proizvode i usluge po prihvatljivim cijenama. Iz tog razloga, one na temelju vlastita autoriteta, položaja, znanja ili pak odnosa sa svojim prijateljima vrlo lako mogu utjecati na tuđe odluke o kupnji.

U svojem istraživanju fokusirala ste se na generaciju Y. Možete li nam objasniti tko su pripadnici ove generacije te njihova glavna obilježja?

Generacija Y općenito se odnosi na generaciju ljudi rođenih između ranih 1980-ih i 1990-ih, a pojedini autori u navedenu generaciju uključuju i djecu rođenu početkom 2000-ih. Riječ je o prvoj informatičkoj generaciji koja tijekom svog odrastanja počinje koristiti računala i sveznajući Google. Za njih se tvrdi da su brži i produktivniji od svojih prethodnika te obrazovaniji. Pripadnici ove generacije također se nazivaju i milenijalci, a oni su putem gadgeta uglavnom dostupni 24 sata u danu, a mnogi smatraju da su za razliku od svojih prethodnika, više usredotočeni na razvoj karijere nego obiteljski život. Zbog toga ih se često, generalizirano, naziva narcisoidnima.

Što je pokazalo istraživanje, prati li generacija Y influencere na društvenim mrežama?

Dobiveni rezultati govore da veliki broj ispitanika (92%) prati utjecajne osobe na društvenim platformama. Najčešće, ispitanici prate više od deset utjecajnih osoba na društvenim mrežama.

Na kojim platformama uglavnom prate influencere?

Rezultati provedenog istraživanja ukazuju da najveći broj ispitanika prati influencere na Instagramu (87,4%), zatim su tu i platforme kao YouTube te Facebook. Preostale se platforme koriste u značajno manjoj mjeri, pa je tako samo 30,1% ispitanika izabralo TikTok, 16,5% Twitter te samo 14,6% ispitanika Snapchat. S obzirom na to da ju je odabralo tek 9 ispitanika, Twitch se pokazao kao društvena mreža kojom najmanji broj ispitanika prati influencere.

Koju vrstu sadržaja objavljuju influenceri koje prati generacija Y te jesu li više zastupljeni domaći ili strani infulenceri?

Prema rezultatima istraživanja, većina ispitanika prati influencere koji objavljuju sadržaje iz kategorije „životni stil“. Prema važnosti su prilično bliske i sljedeće kategorije: „ljepota i zdravlje“, zatim „putovanja“  te kategorija „moda“. No, ispitanici prate iako znatno manje i teme poput  „sport i fitness“, „glazba i filmovi“, „gastronomija“ te specifične teme poput: tehnologija i igrice, umjetnost, arhitektura, obrazovanje, knjige, humoristični sadržaji. Također, kada je riječ o porijeklu influencera, većina ispitanika prati strane influencere, dok otprilike trećina ispitanika preferira domaće influencere.

Koje utjecajne osobe najčešće prate pripadnici ove generacije?

U istraživanju su spomenuta brojna imena raznih domaćih i stranih influencera, a statistički su obrađena samo ona koja su najčešće navedena. Najveći je broj ispitanika navelo je da prati Jamesa Charlesa, a na drugom se mjestu najčešće spominjanih nalazi Ella Dvornik. Zatim slijede  Andrea Andrassy, Jeffree Star, Jelena Perić, pripadnici obitelji Kardashian/Jenner, PewDiePie, Martina Boščić, Kristijan Ilčić, Jaclyn Hill, Tamara Kalinić, David Dobrik te Alpha M.

Vjerujuje li se preporukama influencera?

Kada govorimo o povjerenju u influencere,  provedeno istraživanje ukazuje da većina od 36,6% ispitanika  u potpunosti vjeruje utjecajnoj osobi koju prati. Zatim, 23,2% ispitanika vjeruje djelomično, 24,1% zadržava neutralan stav, odnosno niti vjeruje niti ne vjeruje, 8,9% skoro pa i ne vjeruje, dok 7,1% ispitanika u potpunosti ne vjeruje preporukama influencera.

Utječe li angažiranost (komunikacija, odgovaranje na komentare…) influencera na vjerovanje u preporuke od strane generacije Y?

Provedenim istraživanjem potvrđeno je da od ukupno 115 ispitanika, polovica njih (51,8%) u potpunosti vjeruje influencerima ako su oni angažirani oko svojih pratitelja.

Utječi li preporuke i recenzije influencera na donošenje odluke o kupnji generacije Y?

Kod navedenog pitanja u istraživanju, većina ispitanika (32,1%) potvrdila je da odluku o kupnji stvarno donosi prema preporukama i recenzijama influencera , a druga je strana od 32 ispitanika (28,6%) istaknula da nikada ne bi kupila proizvod ili brend na taj način, 18 ispitanika naginje u manjoj mjeri prema kupnji, dok je, s duge strane, 18 ispitanika sklonije odbijanju kupnje temeljem preporuka.

Prate li mladi influencere da otkriju nove proizvode i usluge?

Dobiveni rezultati istraživanja pokazuju da skoro polovica ispitanika  prati influencere da bi dobila preporuke, ideje te otkrila nešto novo.

Jesu li  mladi  skloni kupiti proizvod kojeg je preporučio influencer?

Obrađeni rezultati pokazuju da je naviše ispitanika, njih čak 54,5%  kupilo proizvod koji su im utjecajne osobe preporučile,  39% ispitanika koristilo je promocijske kodove i kupone influencera kako bi ostvarili popust pri kupnji, najmanje ih je kupilo vlastiti proizvod od influencera (18,8%), dok 30,4% ispitanika nikad nije kupilo proizvod koji je utjecajna osoba preporučila ili proizvela.

I za kraj, recite nam kakvo je vaše mišljenje o ovoj temi?

Navedena tema je po samoj prirodi zanimljiva i ono što je najvažnije aktualna, tj. zauzima dio u našoj svakodnevici bili mi toga svjesni ili ne. Upravo ta bliskost i upoznatost s funkcioniranjem ovog fenomena predstavlja glavni razlog zašto sam se odlučila za ovu temu kod pisanja diplomskog rada. Rezultati istraživanja provedenog u tu svrhu ukazali su da influenceri zaista utječu na naše odluke o kupnji. Imajući to na umu smatram da potrošači kako bi bili što zadovoljniji ishodom kupnje moraju dobro razlučiti motive kod iste te u njima razaznati svoje naspram onih od influencera, koji ponekad nužno ne moraju odgovarati njihovim potrebama i željama.

Hvala što ste sa nama podijelila ove zanimljive podatke istraživanja. Želimo vam uspješnu karijeru.

Popis obavijesti